Besloten en open
Op het hoekperceel schermt het vrijstaand woonhuis (anno 1958) samen met de garage en een tuinmuur de privé-zijde van de woning af van de aangrenzende straten. De tuin ligt deels “verstopt” achter de bebouwing.
Alle verblijfsruimten bevinden zich van oudsher op de begane grond, de ruimte onder de kap is uitsluitend bergzolder.
Voor de opdrachtgevers van Archistad is deze lay-out een prima uitgangspunt; het is vooral hun wens om, met behoud van privacy de woonruimten te vergroten. Het comfort van de woning verdient aanpassing aan de eisen van deze tijd. Daarnaast is een ingrijpende technische en bouwfysische opwaardering noodzakelijk om energie- en milieubewust de toekomst tegemoet te gaan.
Het ontwerp voorziet in een nieuwe woonkamer in de “oksel” tussen garage en woonhuis; de puien zijn als facetten geplaatst en maken met de vloeiende gebogen lijn van luifel en terrasvloer de verbinding tussen beide bestaande opstallen.
Optimaal uitzicht op de tuin, besloten voor de wereld van buitenaf. Terrasdeuren zorgen er voor dat woonkamer en tuin een beleefbare eenheid kunnen vormen.
De bestaande garage wordt, met zichtbaar hoog kapprofiel omgezet in de Achterkamer, met relatief gesloten gevels en middels schuifdeuren wel/niet te betrekken bij de nieuwe woonkamer.
Eetkamer en keuken vormen één geheel en zijn georiënteerd op beide straatzijden en ruimtelijk verbonden met de nieuwe woonkamer.
De hoofdslaapkamer is gelegen aan de privé-tuinzijde, rechtstreeks verbonden met de badkamer.
In het hart van de woning vormt, over de lengte van de gang een expressieve houten wand de gloedvolle en warme verbinding van alle vertrekken.
De gasloze woning wordt aan de buitenzijde voorzien van geïsoleerd gevelstucwerk; alle daken worden voorzien van isolatie, een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming is prima geschikt voor verwarming m.b.v. een warmtepomp.
16 zonnepanelen leveren voldoende energie voor de installaties in de woning. Er worden duurzame bouwmaterialen toegepast, recyclebaar waar mogelijk.
De bouwwerkzaamheden starten op 4 november en zullen in april 2020 afgerond zijn.